My Mom and I

Antara beberapa situasi yang menyebabkan aku malas masuk dapur.

Situasi #1: Tengah potong timun.

Mak   : La… Tebal sangat tu.. Potong la nipis2.
Aku    : Yelah2… *sambung potong*
Mak   : Ala mie.. Tu nipis sangat pulakk…
Aku    : Abis tu tadi cakap tebal sangat, ni nipis sangat pulak..
Mak   : Jangan ler nipis2 sangat, hancur nanti timun tu..
Aku    : Ha, mak buat tunjuk sikit camane.
Mak    : Buat mcm ni la… *mak kunun tunjuk skill potong timun*
Aku    : Eleh same je tebal mcm org buat.
Mak   : Ni sebab timun ni dah senget. Kamu la potong senget tadi.
Aku    : Hmm…. :-p

Situasi  #2: Tuang minyak dalam kuali.

Aku    : Mak, banyak mcm ni ke?
Mak   : Alahai.. Sikit sangat tu.. Tambah lgi.
Aku    : Okay. Banyak mcm ni? *sambil tuang lagi minyak*
Mak    : Eh, dah dah!! Laa.. Kan dah banyak sangat tu..
Aku     : Gaya cakap tadi mcm sikit sangat. Org letak la banyak2.
Mak    : Memang la, tapi takde la banyak sampai mcm tu.
Aku     : Lain kali cakap biar terang.
Mak    : Kamu tengok la sendiri minyak tu.. *sambil tuang balik minyak dalam bekas*
Aku     : Tadi tu mcm tu la orang letak minyak tu mak. Mak yg suruh tambah.
Mak    : Tadi mak x tengok betul2.
Aku    :  Dah tu, mak la yg salah bgi arahan.

Situasi #3: Bile mintak kerje challenging sikit.

Aku    : Mak lepas ni buat ape?
Mak   : Pegi la potong2 bawang ke, basuh pinggan mangkuk tu ke..
Aku    : Ala…. Mak la yg potong2. Biar mie yg masukkan tu, masukkan ni..
Mak   : Kamu cakap nk belajar masak. Pegi la potong2 bawang ke, tumbuk2 cili ke..
Aku    : Yela. Tapi yg tu dah tau. Yg potong2 tu mak buat la. Kang kalo mie yg potong, mie tak tau mak masukkan ape dlm tu, mana dulu nk masukkan, tau2 mak buat dah siap.
Mak   : Biar la kamu yg potong2. Biar kamu tau bahan2 apa nk pakai.
Aku    : X best la. X mencabar langsung.
Mak   : Lagi pon kamu buat kerja lambat. Kang lambat siap. *tone mengejek*
Aku    :  Hek ele…

Gaduh ngan mak kat dapur memang lumrah alam.

p/s : Agak2 entry ni kalo buat video mcm matluthfi90 okay x? Haha

Leave a Reply

